Wednesday, December 29, 2010

Back to Basic

Psst, this entry should be posted early this sem.. But asek potpone je, ha, here you are :)


Assalamualaikum :)


       It is a new sem. And it is like a wake up call sem for me :) Why I said so? naa~ Ya, back to basic.. After what had happened.. (ha, dah terngantuk baru nak terngadah ye!) it is not too late la der T_T Remember where I came from. Who is my creator. Ya, whatever we did or going to do is we have to refer back to our creator, Allah S.W.T.. :) Kita hidup kat dunia ni untuk apa semua kan..

     Yela, sem baru ni, semua introduction dari semua lecturers is about our responsibilities living in this world. Ini antaranya:


Lecturer 1: Setiap apa yang kita nak lakukan dalam kehidupan seharian, jangan lupa ucapkan Bismillahirrahmanirrahim.. Kerana apa yang kita lakukan perlulah berpaksi kepada apa tanggungjawab kita dalam kehidupan ini. Menjadi khalifah di bumi Allah ini. Dengan niat yang ikhlas kerana Allah Taala, insyaAllah, kehidupan seharian kita akan diberkati dan dipermudahkan urusan.

Lecturer 2: Selagi kita ada tenaga dan mampu untuk menolong orang, kita tolong. Allah dah bagi kita tenaga dan kekuatan umtuk berbuat kebaikan. Tidak boleh bagi alasan malas la, apa la. Itu bermakna kita tak bersyukur dengan apa yang Allah bagi kat kita. Kita tak gunakan.

Sem ni, saye ada dua kelas yang akan start dengan tazkirah dulu sebelum sesi pembelajaran bermula. Hey, it is an honour to be in this university, alhamdulillah :) Hari2 kita akan diingatkan tentang tanggungjawab kita hidup di dunia. Dalam waktu yang sama mengejar ilmu untuk kehidupan di dunia dan di akhirat.

Saye teringat lagi mula2 time taaruf week bila speaker cakap yang kami adalah orang2 yang terpilih oleh Allah untuk masuk ke universiti ni. Hari2 juga saye memanjat kesyukuran ke hadrat Allah kerana memilih saye untuk masuk ke universiti ini. (sebab its my first choice, angan2 dari kecik ;)) Memilih universiti ini mungkin kerana status nya pada waktu itu. Tapi bila dah masuk, memang bersyukur kerana anda dilimpahi dengan aura Islamic :) (cam promote U den ler pulak, huhuhu)

Yeah, I know.. I am the chosen one :) 

Tq, c ya, wassalam :)

2 comments:

  1. Komen! ngorong2 ngereng2...tensyennya aku jah ooiii...eh,aku kagum r ngan kau..ingat lagik kau ek kata2 org yg berucapa tym datang uia fes tym tu...memang bagik tumpuan..kahkahkah

    ReplyDelete
  2. yang aku nak ingat aku ingat la.. yang tak, dah pupus dlm ingatan, hehehe..

    ReplyDelete